«Fattiggrisen» – Craft fur reke

Nr. 3 i boksen min er en fattiggris, en «økonomi» versjon av pattegrisen jeg la ut. Samme greia her, ryggsjoldet er UV-lim her også, og det er samme grunn for det her som på Pattegrisen min. Denne flua er lagd fordi det er så vanskelig og dyrt å få tak i materiallene til pattegrisen. Her bruker du craftfur, det er litt mer arbeid, men er du nøye og bruker litt tid på den så får du ei flue som er fryktelig giftig her også! Du får kjøpt «matter» med craft fur som holder til maaaange fluer for 40 kr tror jeg det var, så dette er ei økonomi flue.
Jeg har også valgt å bruke så å si bare rimelige materialler i resten av flua også, for å gjøre denne så økonomisk som overhode mulig. Kroken jeg bruker her er dai riki kroker, det er kroker som er galvaniserte og de holder absolutt godt i saltvann! Jeg kjøper disse på ebay og betaler vel ca. 50øre kroken.

Material liste:

Krok: Dai-riki 930 stainless fly tying hooks, str 2-8.
Tråd: Bennechi 10/0 (Match fargen med flua du binder)
«Hår/Hackle»: Craft Fur, jeg binder reker i hovedsaklig fire farger, lakserosa, orange, sand og hvit. Det er disse jeg har fanget mest fisk på. Orange funker veldig bra på vår og tidlig sommer. Rosa funker hele året og er den mest standard flua. Hvit funker bra på vinteren, gjerne små fluer da, immiterer rekeunger også kalt mysis. Tan funker bra når du fisker i grunne områder med sandbund, immiterer ei sandreke, det er denne som holder saltvannspersen min på 2,2kg.
«Hale»: Her mener jeg den fjære jeg binder inn først, det er mallard flank, på norsk er det stokkand.
Øyne: Her smelter jeg 0,35 mono, legger på uv-lim og farger de sorte med vannfast tusj.
Dubbing: Ice dubbing, dra gjerne ut noen fibre her for å gjøre flua mer transparang.

Step by step:

Starter midt på kroken og binder meg bak til hvor krokbuen starter.

Så fester jeg inn mallarden, stokkanda, tar en liten bit, ikke ei hel fjær, denne skal fungere som støtte, i og med at du ikke hackler her så ser jeg på denne som svært viktig i denne flua. Denne skal støtte halen som kommer over, og passer på at det blir mye mindre krøll med flua, og mindre krøll fanger mer fisk! 🙂

Så binder du inn en liten bundt med craftfur, her burde du heller være for sparsom enn å ta for mye i, det ser du til slutt med denne flua også. Jeg hadde en tendens til før å ta alt for hardt i for flua blir finere over vann, men under vann så vil den gå mye finere i vannet med sparsom dressing. Vanskelig å se på bilde men prøv deg frem! Fisken beit godt på de som var tykkere dresset også!

Nå har jeg hoppet et lite stykke frem men frykt ikke det er veldig enkelt det jeg har gjort nå. Jeg har bundet inn øynene, da liker jeg å få en liten knekk på dem. Så etter å ha bundet inn øynene så lager jeg ei dubbingløkke, for dere som ikke er klar over hva der er så er det bare å lage ei løkke med bindetråden og binde den fast. Så dubber du flua mens du har dubbingløkka liggende klar. Når du er ferdig med å dubbe, så legger du en liten bundt med craftfur inni dubbingløkka, sprer det godt utover og spinner det opp. Du ser såvidt resultatet av dubbingløkka bak reka her, du ser det bedre i det neste bilde.

Her ser du dubbingløkka som jeg har strukket nedover og nå er den klar til å hackles fremover. Da trekker du fibrene bakover mens du hackler for at de skal peke bakover når de legges ned på flua.

Da burde du få et resultat som ligner på dette, Nå har jeg festet dubbingløkken fremme og det eneste som gjenstår nå er å feste bindetråden, legge på litt lim, og lage ryggskjold av UV-lim.

Her har du det ferdige produktet, jeg har full forståelse hvis dette var en litt vanskeligere flue og jeg har planer om å lage en video av denne fortløpende. Kommer ut senest i løpet av helgen. Da viser jeg hva de forskjellige tingene er også, så da blir det kanskje litt lettere å forstå. For dere som tok dette lett, lykke til og denne flua er godt testet og den har for min del fiskegaranti. Hvis jeg besøker flere steder i løpet av en tur så feiler aldri denne flua.

Legg igjen en kommentar