Pattegrisen – Mortens variant!

Dette er en variant av pattegrisen som jeg liker svært godt å fiske med. Jeg synes denne er bedre enn orginalen fordi  orginalen blir for stor og klumpete for min smak. Her bytter jeg ut antron ryggskjoldet med uv-lim som også er mer gjennomsiktig som reker ofte er. Fisken ser ut til å være enig med meg, for denne flua ser ut til å levere nesten hver gang den henger i enden av fortommen. Fiskes med så godt som alt av inntrekk, varier også tar den til slutt!

Material liste:

Krok: Partridge CS 54 saltwater shrimp str. 4-10

Kropp: Ice dubbing, eller annen lignende flash dubbing.

Hackle: Whiting Spey hackle, i lakserosa(kan også lages i mange andre farger.

Hale: Stokkand fjær, med Spey hackle, hacklet rund bakover.

Bindetråd: Bennechi 10/0 rosa.

Øyne: Mono 0,35mm, smeltet inn, med UV-lim for å bygge størrelse og tusjet sort med vannfast tusj.

Ryggsjold: UV-lim, jeg bruker for det meste Loon UV-vader repair eller Deer Creek Diamond hard UV Resin.

Step by step:

Lager en grå variant her, man kan med fordel ha litt mer fiber i den rosa, som du også ser på de ferdige bildene, den grå skal være svært tynt dresset og transparang. Brukes i svært klart vann eller på sky fisk inne på grunnene.

Starter midt på kroken, binder meg bakover til midt mellom krokspiss og mothake. Fester jeg inn mallard flank(stokkand) en lite bundt. Denne er ment å danne «munnen» på reka, og støtter også opp de mykere spey fibrene så de ikke krøller seg så lett i krokbøyen.

Jeg bruker to spey fjærer på denne flua, grizzly farget som du ser på bildet her.

Jeg fester inn EN fjær bakerst og hackler den fremmover frem til «dunet» på fjæra starter, da burde du komme deg ca. 3-4mm. så binder du deg nesten helt tilbake igjen, spar ca en millimeter. Da får du en fin spredning isteden for alle fjærene samlet.

Så fester du inn øynene, jeg pleier å varme dubbingnålen og legge den mot monoen som øynene er festet til, det vil få dem til å brette seg litt opp og få den knekken. Jeg kommer til å legge ut sbs av hvordan du lager øynene også, viser også hvordan du lager knekken på øynene da.

Fest inn det andre hackelet, du kan bestemme selv hvilken vei du ønsker å gjøre det, men jeg liker å feste den tynne tuppen, fjærne fjærene der dunet starter og spare litt som et håndtak, som sett på bilde.

Så dubber jeg reken helt frem til krokøyet. Dubber denne reken med hvit ice dub. Bruk denne eller tilsvarende dubbing. Det som er ganske viktig på denne flua er å bruke en tannbørste eller lignende å dra fibra fra dubbing ut før du hackler. Det gjør den mer tranparang.

Nå hackler du fremover til krokøyet. Når du er ferdig med det så gjenstår bare å legge på uv-lim som ryggskjold. Som beskrevet lengre oppe, så liker jeg bedre denne varianten av pattegrisen, den blir mer transparang, og den blir mer livaktig i vannet.

Rosa variant(Lakserosa, orginalfargen til pattegrisen)

2 responses to “Pattegrisen – Mortens variant!

  1. Med noen sånne i boksen så hadde verken sjøørreten eller havabboren på vestlandet vert trygg! Flotte reker Morten. har lagt materiellet til disse i ‘must have’ listen. Hvor anbefaler du og bestille? Har ubrukelig utvalg i den lokale sportsbutikken.
    Mvh Alexander Johnsen

    • Takk for det! Håpte denne skulle falle i smak. Legger ut en rimeligere variant av denne i morgen, så drøy innkjøpet til da! 🙂 Jeg kjøpte nakken min på Go-fishing i danmark, når jeg var der i sommer. Eneste problemet med å bestille denne fra utlandet er at man må betale «toll» eller mva. fordi det overstiger grensen på 200kr. Det fine med den nakken jeg kjøpte i danmark var at den var delt i to, så jeg fikk to farger, lakserosa og grizzly, mine to favorittfarger til reker. Jeg er stor fan og handler mye fra Ebay også, her er det bra utvalg, eneste du må passe på er størrelser og kvalitet før du handler, endel som fort er mindre eller lavere kvalitet enn du kanskje hadde trodd, MEN det er sjeldent og det meste jeg har kjøpt har oversteget mine forventninger. Lykke til med innkjøpene og er det noe mer, så må du gjerne bare spørre!

Legg igjen en kommentar