CF Deceiveren

Dette er den deceiveren som jeg brukte når jeg fikk sjøørreten på 1,9kg som jeg har postet om i sjøfiske! Dette er en fantastisk flue som går helt utrolig fint i vannet og snittvekta på fisken jeg har fått på denne er 1,3-1,4kg og det er sjøørret vi snakker om her. Minste fisken jeg har fått på denne er rett over kiloen! Den som fanger mest fisk for meg er den rosa varianten, men blå og grønn(olivengrønn) rygg leverer også. Rosa virker å trigge fisken mer, mens blå og grønn funker bra som imitasjon hvis du ser fisk jage brisling, sild eller tobis. Denne fisker jeg med varierte inntrekk til jeg finner noe som trigger fisken, det som har gitt best resultat i sommer har vært «normalt» inntrekk, verken raskt eller sent. Lange trekk med ett til to sekunds pauser.

Material liste:
Krok: Owner Mosquito str. 2 er det jeg oftest bruker. Men både større og mindre kroker kan brukes.
Kropp: Hvit Craft Fur.
Overvinge: Farget Craft Fur.(Oliven grønn, lys blå og rosa)
Bindetråd: Bennechi 10/0 hvit.
Øyne: 3d øyne festet med UV-lim.(Loon UV vader repair)
«Gjeller»: Rød vannfast tusj

SBS:

Man starter ved krok øyet og surrer bindetråden helt bak, så binder du inn en hale både over og en litt kortere under kroken.

Så jobber du deg frem et par millimeter, så fester du en god bunt med craftfur motsatt vei, mål inn at den er ca like lang som halen, og klipp av resten før du fester den, når den er festet som du ser på bildet, så –

vender du den delen som peker frem og fester den slik du ser på bildet under her. Så gjør du samme operasjon 2 ganger til, eller til du er helt oppe ved krokøyet, antallet varieres ut ifra krokstørrelse, dette er en mal på krok størrelse 2. Og når du har gjort det –

da får du et resultat som skal ligne på bildet under her.

Så binder du inn en bundt med hvit craft fur under for å dekke undersiden av kroken, og binder på en liten bundt med farget craftfur oppå som skal være like land eller litt lengre enn  resten av flua. Så fester du øynene med enten UV-lim som meg, eller epoxy. Så gjenstår bare å tegne på gjeller og da er flua klar for å fange mange fine fisker!

Legg igjen en kommentar